czwartek, 12 listopada 2020

Panie, jak to ustawić?

Palnik założony, wszystko działa, hydraulik rozliczony. Relaks. Co robić z wolnym czasem? 

Wcześniej musiałem biegać dwa albo trzy razy na dzień do piwnicy, nosić węgiel, przygotować podpałkę, wynieść popiół... Usmolony po łokcie biegałem przed dom obserwować dym z komina, żeby odpowiednio ustawić nadmuchy. Teraz się to wszystko skończyło. 

Rozpalanie węgla. 

Po zasypaniu pierwszego zbiornika nie dotykałem się do kotła chyba z tydzień. Popiołu nie było niemal wcale, w domu ciepło, tylko te "groszki" coś za szybko się sypią z podajnika ;) Jak to poustawiać? Hydraulik pojechał, zresztą, każdy musi ustawić parametry pod siebie. No i się zaczęło. Fora internetowe i najpopularniejszy temat to "Jak ustawić?". Postów setki, ale w końcu trafiłem na wątek o palniku kipi na forum info-ogrzewanie:

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/23660-palnik-kipi-w-naszych-piecach-wymiana-doświadczeń-użytkowników/

Coprawda, z jakiś powodów nikt z kipi ani pluma tam się nie udziela (przynajmniej oficjalnie), ale może czytają? 

W każdym razie na przeciągu lat pojawiło się tam wiele cennych uwag, zapis doświadczeń użytkowników palnika oraz problemów z nim związanych. 

Najważniejsze, że można znaleźć tam szybką odpowiedź na wiele pytań :) 

Rozpalanie na pellecie 12 stycznia 2017, godz. 10:00., temp. +1,5 st. C.


Mój pierwszy tydzień z palnikiem.


Na początku nie dotykałem się do niczego przy sterowniku poza ustawieniem temperatury na panelu pokojowym. Zostawiłem tak, jak ustawił mi to instalator i gapiłem się w sterownik jak cielę w malowane wrota. 
Autor stojący przed sterownikiem EcoMax 850 P2-C.


Praca kotła w pierwszym tygodniu.

Jak widzicie, na początku miałem bardzo dużo rozpaleń. Czym to było spowodowane?
Temperatura kotła została ustawiona na 60 stopni, praca w trybie FuzzyLogic, co powodowało podbijanie temperatury kotła +5 od zadanej, histereza kotła 15. Tryb pracy od histerezy kotła. 
Niewątpliwie na tę sytuację miał też wpływ odczyt temperatury powrotu:

Temperatura powrotu.

Bardzo ciekawy zapis, prawda? Powrót sięgający 90 stopni, przy temp. kotła 70-75 stopni.
Początkowo nie potrafiłem tego zinterpretować. Sprawa rozwiązała się po zakończeniu sezonu, gdy w środku lata przeglądałem econeta:

Temperatura powrotu w środku lata.

Powodem problemów był  niedokręcony przewód czujnika temperatury powrotu.
Jak się domyslacie, ochrona powrotu oraz temperatura mieszacza 1 i 4 nie mogła się ustabilizować. Napewno miało to duży wpływ na pracę siłowników zaworów i spalanie... Błąd instalatora.
Z pewnością zauważyliście, kiedy kabelek został dokręcony ;) 

Pierwszy sezon grzewczy zakończył się u mnie 19 maja 2017, a od 20 grudnia 2016 przepuściłem przez komin chyba ze cztery tony peletu... Człowiek uczy się cały czas.


Najzimniejszy tydzień sezonu 2016/2017

Mimo tej usterki byłem bardzo zadowolony z pracy palnika. Wkrótce nadszedł prawdziwy MRÓZ...

Zapomniałem powiedzieć, że dom został ocieplony na wiosnę 2015 roku styropianem grafitowym 12 cm, lambda bodajże 0,33.



Sąsiad pierwszy raz widział grafitowy styropian.

Temperatura pokojowa:

Temperatura mieszaczy:
Mieszacz 1 - kaloryfery - kolor zielony.
Mieszacz 2 - podłogówka.

I to było te kilka dni w całym sezonie, gdy temperatura ma kaloryferów przekraczała +40 stopni. Nie najgorzej, ale co zeżarło te cztery tony? ;)